Що таке підприємство КБ Південне

9-16-2020
Південмаш" та КБ "Південне" відвідали високі гості зі столиці - Аерокосмічний портал

Під фінал літа, а заодно і в переддень 28-ї річниці Незалежності, в КБ “Південне” вирішили порадувати українців святковим шоу. Згадали, що у них є недобудована з 2015 року ракета-носій “Циклон-4” і вирішили її, що називається, обкатати. А точніше, як повідомляється на офіційному сайті “КБ” Південне “- провести стендові випробування третього ступеня. Причому, в два етапи. 23 серпня і 30 серпня. Події показані на відео з декількох ракурсів, в тому числі, з використанням аерознімки. Видно, як з сопла виривається вогонь, з пускової шахти валять клуби диму і стеляться по довколишньому ліску. Загалом, виглядає ефектно. Але, якщо з ефектністю у КБ “Південне” порядок, з ефективністю – все навпаки. Також хочемо вам порекомендувати https://yuzhnoye.com.ua

Підприємство є державним, а це значить, що його діяльність фінансується за рахунок платників податків, тобто, нас з вами. Іншими словами, за шоу, яке було показано КБ “Південне” 23 і 30 серпня, ми щедро заплатили зі своєї кишені, бажаючи того чи ні. На рахунок шоу деякі напевно заперечать. Адже були проведені випробування ракети-носія, яка в майбутньому зможе використовуватися на ринку пускових послуг і виводити на орбіти сотні супутників, скажуть вони. А це не тільки імідж країни, але і чимала стаття доходів. Теоретично, все так і є. Але, як вчить життя, теорія часто розходиться з практикою, особливо, якщо справа стосується КБ “Південне”.

Отже, спробуємо розібратися, що за чудо-ракету випробували на дніпровському підприємстві, а головне, навіщо.

“Циклон-4” vs. “Циклон-4М”

“Циклон-4” – модифікація ракет-носіїв сімейства “Циклон”, що розробляється КБ “Південне” з 2004 року по 2015 рік в рамках однойменного Україно -бразильського проекту. Це триступенева ракета легкого класу для високоточного виведення космічних апаратів максимальною масою 5 тонн на кругові, геостаціонарні і сонячно-синхронні орбіти.

Запуски “Циклон-4” повинні були здійснюватися з космодрому Алкантара в Бразилії, але в 2015 році проект був заморожений. Бразильці фактично розірвали контракт з Державним космічним агентством України (ДКАУ) через КБ “Південне”. Український флагман відверто затягував з розробкою і наданням креслярської документації, в результаті чого запуск “Циклон-4” відкладався 4 рази, а фактичні витрати по проекту багаторазово перевищили планові. Бразилія покинула проект через його примарних перспектив, а Україна, підрахувавши збитки в сумі 800 млн. Доларів, розплакалася.

На керівництво КБ “Південне” відкрили справу про нецільове витрачання бюджетних коштів, генерального директора підприємства Олександра Дегтярьова відсторонили від займаної посади, але доказів на нього знайти так і не змогли. Чи то, належної мотивації у прокурорів не було, то чи впливові друзі Олександра Дегтярьова сприяли. Загалом, справа досі ведеться і, можливо, з приходом нового генпрокурора, винні, нарешті, будуть покарані.

У 2016 році усунув Дегтярьова глава ДКАУ Любомир Сабадош раптово покинув свій пост без пояснення причин, а на його місце прийшов колишній співробітник КБП Павло Дегтяренко. Через кілька місяців рішенням суду був відновлений і сам Дегтярьов.

У 2017 році ДКАУ і канадська компанія Maritime Launch Services уклали контракт на запуски “Циклон-4М” – нової модифікації ракет КБ “Південне”. Незважаючи на різницю всього в одну букву в назві, “Циклон-4М” кардинально відрізняється від своєї попередниці. Це двоступенева ракета-носій середнього класу, що використовує більш сучасне і екологічне паливо на основі гасу і рідкого кисню, тоді як “Циклон-4” працює на досить токсичне паливі – суміші несиметричного диметилгидразина і азотного Тетраоксид. Така спадщина їй дісталося від радянської міжконтинентальної балістичної ракети Р-36орб (за класифікацією НАТО SS-9 Scarp), створеної КБ “Південне” ще в середині 60-х і фактично стала прототипом “Циклону”.

канадська ін’єкція

З моменту Незалежності українське ракетобудування переживало непрості часи і без провальних проектів. Слабке фінансування, основний вектор на партнерство з Росією, “проїдання” ще радянського ресурсу розробок, небажання створювати нові і йти в ногу з часом послабили український космос і зробили його неконкурентоспроможним. Перші серйозні симптоми хвороби, що вразила ракетно-космічну галузь України, проявилися після розриву співпраці з РФ в 2014 році. Внаслідок анексії Криму і військового конфлікту на Донбасі Україна змушена була розпрощатися з ключовим в космічній та оборонній сфері партнером, а участі в проектах “Вега” Європейського космічного агентства і “Антарес” американської компанії “Orbital” було недостатньо для заповнення пробілу. Вихід бразильців з “Циклон-4” (не виключено, що не без тиску Росії) тільки погіршив ситуацію, тому спільний проект з канадською Maritime Launch Services в буквальному сенсі став ін’єкцією рятівних ліків вмираючому.

Згідно з контрактом, КБ “Південне” протягом двох років зобов’язалося розробити ракету-носій “Циклон-4М” і провести всі необхідні випробування, а Maritime Launch Services – побудувати на території Канади стартовий майданчик. Але вже зараз перший запуск “Циклон-4М”, спочатку намічений на кінець поточного року, перенесений. Причина відстрочки – нібито бюрократична тяганина, через яку затягнулися терміни отримання дозволу від канадської влади на будівництво космодрому. Але видача дозволу на увазі проведення екологічної експертизи, всі необхідні документи для якої надає саме українська сторона, як розробник. Тобто, Maritime змогла почати процес отримання ліцензії тільки після того, як КБ “Південне” надало їй для цього всю необхідну документацію.